fbpx

3 tips voor een gezond glutenvrij ontbijt

Ik zie op social media en ook in persoonlijke berichten vaak vragen voorbij komen over lekkere glutenvrije ontbijt tips. Sommigen van jullie hebben geen inspiratie, weten niet wat een gezonde keuze is, of lusten geen glutenvrij brood. Een gezonde keuze is sowieso lastig met kant en klaar glutenvrij voer, gezien de hoeveelheden vet, suiker en zout. In dit blog zet ik 3 tips op een rijtje die goed voor mij werken en die verantwoord zijn.

Tip 1 Havermout

Havermout is een echte topper, maar let op, niet voor iedereen met coeliakie weggelegd. Ten eerste moet je altijd checken of het echt om glutenvrije havermout gaat. Hoe dat precies zit, lees je in mijn eerdere blog over havermout en andere graanvervangers. Ben je toe om af en toe eens een bordje te nemen, bouw dan rustig op met een keer per week en dan uitbreiden naar bijvoorbeeld 3 keer per week. Havermout vult goed en is lekker warm, zeker in de winter. Het heeft een lage glykemische waarde waardoor je langer een vol gevoel hebt. Bovendien boordevol gezonde vezels en dat vinden je darmen lekker. Ook hier wel een kleine kanttekening, in het begin van je dieet kan het zijn dat je darmen dit net iets te veel van het goede vinden. Zelf eet ik havermout met halfvolle lactosevrije melk en met blauwe bessen of frambozen en die zitten weer vol met anti-oxidanten en vitamines. Bovendien hebben blauwe bessen een reinigende werking op het lichaam. Lekker met een bak warme thee en een glas water met een druppel citroenolie. Dat laatste doe ik om mijn spijsvertering op gang te brengen.

Tip 2 Zelfgemaakte granola

Wat kun je met gepofte rijst of gierst? Zelf granola maken. Op internet vind je tal van recepten waarbij geen ongezonde suikers te hoeven worden toegevoegd. Het mooie van zelf maken is dat je precies weet wat erin gaat. Je kunt granola ook maken met havermout (glutenvrij), of cornflakes, ook glutenvrij natuurlijk. Op smaak maken met een beetje honing of maple syrup, of knapperig maken met gedroogd fruit zoals rozijnen en abrikozen of lekker exotisch met gedroogde ananas en kokos. Allemaal gezond en het vult goed. Ik eet mijn zelfgemaakte granola altijd met halfvolle lactosevrije yoghurt en een banaan. Bananen zitten vol met kalium en geven instant energie. Mijn favoriete recept voor granola vind je hier.

Tip 3 Pannenkoeken

Behoefte aan een stevig en warm ontbijt, bak eens een pannenkoek. Hoeft helemaal niet te zoet te zijn, als je zelf weet wat je erin gooit. Je kunt pannenkoeken bakken met avocado of banaan, van een ei of met ei-vervanger. Ook geen melk, neem dan havermelk. Zo bak je in een handomdraai een vegan pannenkoek. Lekker met vers fruit, zelfgemaakte appelcompote of wat 30+ kaas eroverheen. Pannenkoeken zijn hot, op internet vind je ontzettend veel recepten. Mijn favoriet is deze met boekweitmeel. Tip: hiermee bak je ook de lekkerste poffertjes!

Er zijn nog veel meer tips te bedenken voor een lekker en voedzaam glutenvrij ontbijt. Een Engels ontbijt, waarbij je wel let op het vet van de worstjes, het spek en de aardappels. Zoals de Aziaten, met een mie soep. Met wentelteefjes waarbij je de suiker vervangt voor een beetje honing. Rijstepap met room, boter en suiker…maar dat lieve kinderen is geen gezond ontbijt…maar wel heel lekker en valt onder het kopje comfort food. Daar schreef ik de vorige keer over. Lekker voor de winter en warm voor het buikje. Leef je uit. Oh ja, deze ontbijttips kun je natuurlijk ook als lunchtip gebruiken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *