Glutenvrij in de horeca

Glutenvrij in de horeca

We weten inmiddels allemaal wel wat pareltjes te noemen, wat betreft de glutenvrije mogelijkheden en vooral hoe er door het personeel met deze dieetwens wordt omgegaan. Maar helaas zie ik in verschillende social media groepen, heel wat missers voorbij komen. Hoe kunnen we nou zorgen dat het beter wordt? Lees je mee over glutenvrij in de horeca?

Bel of mail vooraf

Mijn eerste tip is altijd: informeer vooraf en tijdig naar de mogelijkheden, zeker als je met een groep uit eten gaat, maar ook als je met z’n tweeën gaat. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, want dan heb je voor jezelf een schijnveiligheid gecreëerd. Dus ga niet uit van wat er op de kaart staat, of het feit dat er een allergenen kaart is. Bel of mail en vraag naar de mogelijkheden. Vraag dan direct hoe er wordt omgegaan met kruisbesmetting. Aan het antwoord kun je direct horen hoe goed men al dan niet op de hoogte is, is mijn ervaring. Zeker als je belt, dan hoor je een stem, heb je een indicatie over de veiligheid. Vraag ook zeker na hoe er gefrituurd wordt (Ja, er gaat wel eens een kroketje bij de frites, is voor mij een no go!). Wil jij ook een stokbroodje met een lekker smeerseltje? Vraag dan direct of ze daarmee rekening houden. Misschien hebben ze het wel standaard in huis. Best veel vragen natuurlijk, snap ik. Maar alleen als je dit van te voren vraagt, komt er niemand voor verrassingen te staan, ook het personeel niet. Zorg ervoor dat als je reserveert, dat bij de reservering genoteerd wordt dat er sprake is van een glutenvrije dieetwens. Zo help je jezelf en het restaurant met glutenvrij in de horeca.

Het etentje

Ik zeg altijd: Neem Anna mee! Anna is namelijk jouw beste vriendin, overal en altijd. Anna staat namelijk voor Altijd Navragen Nooit Aannemen!

Bij binnenkomst is het handig om jezelf bekend te maken. Wacht je tot je aan tafel gaat, dan is het misschien te laat, mocht het met de reservering toch niet goed zijn doorgekomen. Zeg je het tijdig, dan kan het personeel nog de nodige voorbereidingen treffen. Het kan voor jou misschien lijken op zeuren, maar dat is het niet. Jij zorgt goed voor jezelf en dat is helemaal oké. Geniet van je drankje en als je een borrelhapje neemt, vraag dan vooral naar de mogelijkheden voor jezelf. Als iedereen aan de bitterballen gaat is het wel zo leuk als jij ook iets hebt bij de borrel.

Aan tafel

Ga je aan tafel en is het tijd om te bestellen, vraag dan naar de mogelijkheden. Een restaurant dat goed op de hoogte is en servicegericht te werk gaat, zal ongetwijfeld allang iets aan je gevraagd of verteld hebben over wat voor jou mogelijk is. Vraag ook hier gerust door, bijvoorbeeld hoe bepaalde gerechten bereid worden, of welke bijgerechten er zijn. Als de bediening er niet zo goed weg mee weet, stel dan voor dat je zelf even met de kok overlegt. Bij een goed restaurant, is dat geen probleem. En nogmaals jij bent geen zeur, jij hebt gewoon net als iedereen recht op een leuke avond. Mensen die in de horeca werken, streven gastvrijheid na en zullen deze dieetwensen professioneel tegemoet treden. Zo niet, dan valt er voor hen nog wat te leren. Die conclusie kun je gerust trekken als je het niet vertrouwt. Het ligt dus niet aan jou!

Als je het niet vertrouwt

Komt je bord op tafel en twijfel je ergens over, vraag het dan nogmaals. Ga niet eten, omdat je je niet wil opdringen, of als lastig bestempeld wilt worden. Je bord laten staan is ook zonde, dus durf te vragen. Met honger naar huis is in mijn optiek geen optie!

Geef feedback

Ik laat, als ik tevreden ben altijd mijn visitekaartje achter met een bedankje achterop. Dat vinden mensen leuk! Iedereen is blij met goede feedback. Daar groeien mensen van. Misschien was dit voor jouw bediening wel de eerste keer dat ze hiermee moesten omgaan. En dat is voor hen ook spannend. Bedenk dat er in de horeca veel jonge, lerende mensen werken! Ik sta zelf voor de klas met gastlessen voor horecaleerlingen over onze dieetwens. Vooraf zeggen ze dan: Oh jij bent iemand met glutengezeur. Achteraf zeggen ze: Jeetje, ik wist niet dat het zo erg was! Heb je minder goede ervaringen, deel dan ook die, met de manager bijvoorbeeld. Het is fijner voor hen om het direct van jou te horen, dan om via social media je mening hierover te delen. Het restaurant heeft baat bij jouw mening. Gaan ze er niet serieus mee om, kun je alsnog een bom droppen op Facebook.

Dus leert en informeert! Echt. Moeilijk, zeker als je timide bent van jezelf, of niet te veel wilt opvallen. Ja zeker!

Coeliakie coaching

Wil je leren hoe je beter voor jezelf opkomt, ik coach mensen met coeliakie, om mondiger te worden en voor zichzelf op te komen, met goede resultaten volgens mijn tevreden coachees. Meer weten over hoe ik coach en wat dat voor jou kan betekenen? Lees meer op mijn website. En lieverds, je gaat natuurlijk niet in week 1 na je diagnose uit eten (of wel), dat doe je pas als je zelf weer vertrouwen hebt in het dieet en je lijf. Als jij er klaar voor bent, iedereen op zijn manier in zijn eigen tijd. Heb je behoefte aan wat steun? Ook mijn gratis downloads kunnen je helpen in het begin.

Presentatie omgaan met dieetwensen voor de horeca

Bent u een horeca-ondernemer en heeft u interesse in een interactieve presentatie over het omgaan met dieetwensen en coeliakie in het bijzonder, waarbij vooral de klantbeleving centraal staat? Lees dan vooral de testimonials op mijn website.

Gastlessen horecaopleidingen

Docent op een horeca-opleiding en interesse in gastlessen voor uw studenten in het kader van warenkennis? Ik sta regelmatig voor de klas in het MBO. Lezen wat zij vinden van mijn gastlessen? Ook die leest u bij de testimonials.

Een gedachte over “Glutenvrij in de horeca

  1. Ik laat meestal ook achteraf weten dat het goed is gegaan. Maar niet meteen na het eten, pas een dag later. Dan weet ik pas echt zeker dat ik/we niet ziek ben geworden.

Laat een reactie achter