Een vlucht van 9 uur voor de boeg en dan een glutenvrije banaan als ontbijt krijgen in het vliegtuig? Het heeft weer heel wat tongen losgemaakt, dit bericht op Facebook. Bij een prijsvechter, waar je voor 2 knaak 50 naar Sunny Beach vliegt zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar niet bij een ticketprijs van 2000 euro. Zeker niet als je bedenkt dat deze maaltijd vooraf is besteld door de passagier en die hier vermoedelijk ook nog extra voor betaald heeft. Althans bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is dat business as usual.
Kruisbesmetting of niet?
Daar zit je dan, tussen de passagiers die lekker zitten te smikkelen van een warm ontbijtje met champignons, spek en een eitje en die jou een beetje besmuikt zitten aan te kijken met je banaan. Ei, vlees, zuivel zijn allemaal glutenvrije producten die wij coeliaken ook mogen. Had de cateringafdeling van deze maatschappij zich er een beetje in verdiept, hadden ze het zelf ook best kunnen bedenken. Glutenvrij broodje erbij, apart verpakt en klaar. Dan denk je nu misschien: ‘ had die passagier dan geen gewone maaltijd kunnen nemen alsnog?’ Logische vraag. Er is altijd wel een maaltijd over. Maar helaas is het antwoord niet zo simpel. Je weet namelijk niet of deze gewone maaltijd niet ergens in het proces toch met gluten in aanraking is geweest. Vandaar dat de passagier dit juist op deze manier apart vooraf bestelt. En ja mensen, haatzaaiers op Facebook en onbenullen met een mening…dat is voor ons dus heel erg belangrijk. Onze maaltijd moet in een glutenvrije keten geproduceerd worden, anders worden we namelijk alsnog ziek. Wij stellen ons niet aan.
Geen glutenvrije foodie hipster
Met ons bedoel ik mensen met coeliakie, de auto-immuunziekte of glutensensitiviteit in de breedste zin van het woord. Niet de foodie hipsters, die een restaurantkeuken op zijn kop zetten en vervolgens wel zonder schroom na een met zorg bereide glutenvrije maaltijd een appeltaartje toe nemen. Ik snap het wel, dat dat zorgt voor onbegrip bij horeca ondernemers. Het is zelfs zo erg dat veel Belgische koks alleen nog een glutenvrije maaltijd willen bereiden als je met een doktersverklaring je ziekte kunt aantonen.Wil jij geen glutenvrije banaan als ontbijt in het vliegtuig, bereid je dan goed voor.
Zij van Glutenvrij
Dat bananen incident gebeurde bij een Aziatische maatschappij. Was dit bij een Nederlandse carrier gebeurd, dan had ik er direct een briefje aan gewaagd. Zij van Glutenvrij helpt namelijk niet alleen Coeliaken met passend advies. Ook ondernemers met passie voor hun vak, die iets doen in de Food en Beverage beleving en die eigenlijk niet weten waar ze moeten beginnen help ik op weg. Ben je zo’n ondernemer? Stuur me dan een e-mail. Ik help je om je zaak voor te bereiden en je personeel voor te lichten en te trainen. Of neem een kijkje op mijn website.