Wat eten we vandaag?

Een vraag die vaak gesteld wordt door kinderen aan ouders, of in Facebookgroepen als mensen even geen inspiratie meer hebben. Daarom bloggen de #wijbloggenglutenvrij* bloggers deze maand over deze vraag. Ter inspiratie, om inzicht te krijgen, nieuwe ideeën op te doen of gewoon omdat het leuk is om te “gluren bij de buren”.

Glutenvrij is niet perse gezonder

Mensen denken vaak omdat je glutenvrij eet, dat je dan gezonder eet. Dat is een fabel, althans als je glutenvrije kant en klaar producten eet. Dan krijg je per definitie te veel zout, suiker en vet binnen. Maar het mooie van het glutenvrij dieet, althans dat vind ik, is dat je omdat je toch al al die etiketten gaat lezen, je je ook kunt verdiepen in de voedingswaarde van wat er allemaal in onze mond gaat. Een mooie bijvangst van dit dieet is dan, dat je alsnog beter en gezonder kunt gaan eten.

Puur eten

Als je zo puur mogelijk eet, dus zo weinig mogelijk kant en klaar en wel onbewerkt vlees en vis en verse groenten en fruit, dan ben je dus al heel gezond bezig. Omdat ik vanuit mijn coachingsvak ook wil begeleiden in gezond eten (dus niet alleen glutenvrij), ben ik een opleiding voedingsdeskundige gaan doen. Daarmee help ik dus ook mijzelf. Met de inzichten die ik hier leer, pas ik direct ook mijn eigen voedingspatroon aan. Want ook al denk je dat je al heel gezond eet, die spiegel zorgt ervoor dat je daar nog eens kritischer naar gaat kijken. Het gevaar, zeker met tussendoortjes zit hem in de lege koolhydraten. Suikers zonder toegevoegde voedingswaarde…en dat zijn echt heel wat producten.

Eten volgens de Schijf van 5

In principe geldt. Eten volgens de schijf is gezond, maar niet voor iedereen. Wij coeliaken mogen geen normaal brood en geen granen (tarwe, gerst, rogge, spelt). Maar als je wel glutenvrije haver kunt verdragen, kom je toch al een heel eind. Die granen die wij missen, die missen onze darmen eigenlijk wel een beetje. De voedingswaarde, de vezels en het vullende gevoel. Dat moet je dus ergens compenseren. Dat kun je doen met bijvoorbeeld, noten en zaden, groene groenten, vers en gedroogd fruit. In het vorige NCV magazine stond een mooi lijstje op pagina 35. En heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan glutenvrije quinoa of boekweit?

Wat eten wij vandaag?

Nasi met zelfgemaakte boemboe, kipdij, verse nasigroenten, een eitje en zilvervliesrijst. Want als je je witte rijst en pasta verruilt voor bruine, volkoren of zilvervlies rijst of pasta (ja het bestaat), dan ben je nog beter op weg! Meer vezels, meer voedingswaarde en een lagere glycemische index. En dat is ook weer goed voor je lijf.

Nasi voor 3 personen:

Voor de boemboe (hoeveelheden naar smaak):

Glutenvrije ketjap van Improba

Geraspte gemberwortel (vers) of poeder (potje)

Sjalotje fijngesnipperd

Komijnpoeder

Korianderpoeder

Knoflook teentje of poeder

Chilipeper

Indien in huis sereh, laos en citroengras

Mix alles in een vijzel of een foodprocessor

Pan opzetten en rijst koken volgens aanwijzingen op de verpakking en grote wokpan heet laten worden met wokolie. Eventueel pindasaus opwarmen of maken. Tip: google even op glutenvrij satésaus maken. Terwijl de rijst kookt en de kip aanbraadt, eieren bakken of koken.

Voor de nasi:

Kipdij (300 gr) in stukjes snijden en in de wok gooien, aanbraden met de boemboe

Nasigroenten (min 200 gr p.p.) in de pan bij de kipdij en laten smoren.

Rijst afgieten en bij de kip en groenten gooien, mengen en opdienen.

Lekker met kroepoek (let op niet alle kroepoek is glutenvrij)

Eet ze!

* andere deelnemende bloggers deze maand zijn:

Remke van Gluten en lactosevrije kookkunst, Lies van RoseLicious, Mirjam van Ikbenglutenvrij en Annemiek van Glutenvrije mama.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *