Zij van Glutenvrij voor de horeca ondernemer

Door Zij van Glutenvrij

Vandaag een blog voor de ondernemer. De ondernemer die wil maar niet weet hoe. Die weet dat je niet meer heen kunt om klanten met dieetwensen in het algemeen of een glutenvrije dieetwens in het bijzonder. Klanten, volwassenen maar juist ook kinderen, de klanten van de toekomst. Want  kinderen willen niet anders zijn dan andere kinderen. Ze willen ook genieten van een dagje uit of uit eten, zonder eigen eten in een eigen tasje. Dus lieve ondernemers in de horeca, catering, pretparken,  entertainment business, lees hier meer over hoe je hiermee omgaat.

Het begint met communicatie

Deze week heb ik tot twee keer toe contact moeten opnemen met een bedrijf, omdat er op de website niets te vinden was over de mogelijkheden, terwijl die mogelijkheden er wel waren. En dat is zonde, een gemiste kans. Een gezin kan besluiten ergens anders heen te gaan of gaat zich in bochten wringen van alles mee te slepen terwijl het niet nodig is. Het scheelt ons zoveel werk en zorgen als we scrollend op een webpagina over de aangeboden horeca of  veelgestelde vragen in een oogopslag kunnen zien dat je er serieus mee omgaat. En dan heb ik het in mijn geval over de glutenvrije dieetwensen. Dat luistert nogal nauw namelijk. Niets ten nadele van andere intoleranties en allergieën, een pinda allergie is ook een ding bijvoorbeeld, maar daar gaat het even niet over. Als je beschikt over een aparte glutenvrije frituur en aangeeft dat alles met zorg behandeld wordt. Dat er niets anders ingaat in die frituur dan frites en eventueel glutenvrije snacks, dan heb je de helft al gewonnen. Scheelt mij hoofdpijn bij het zoeken naar het antwoord en als ik het niet kan vinden een telefoontje of e-mail. Want dat kost jou dan weer tijd, of je telefonistes of klantenservice. Dus heb je het voor elkaar, communiceer dat dan, op je site en neem een zin op in je (PDF) menu. Dat jullie rekening houden met dieetwensen en in welke mate. Want alleen het voorhanden hebben van het wettelijk verplichte allergenenboek, is geen echte oplossing.

Wat me opvalt is dat juist de ondernemer waar eten niet de core business is er tegenwoordig beter in zijn dan restaurants. De bedrijven waar ik zojuist op doelde waren respectievelijk Drievliet in Rijswijk en Ayers Rock in Zoetermeer. Petje af dus dat jullie kinderen (en hun ouders) een fijne dag bezorgen, inclusief het eten. Nog fijner dat jullie mijn tips ter harte willen nemen om dit ook op jullie website op te nemen. Namens toekomstige klanten bedankt alvast!

Neem onze wensen serieus

Maar nu die andere ondernemers, de echte horeca-zaken, de cateringbedrijven. Dat kan echt beter jongens. Wederom niets ten nadele van ondernemers waar de chef het als een uitdaging ziet en niet als een last, waar service ingebakken zit in het dna, waar wij ons niet anders of een zeurpiet hoeven te voelen. Ja, helaas zijn er ook mensen die het verpesten, dat spijt mij! Dat je je keuken staat te poetsen voor een gast met een wens en dat deze dan als dessert een gevulde koek neemt, ‘want zo lekker en een keertje smokkelen kan geen kwaad’, sorry nogmaals. Dat zijn niet de echte (en ik gebruik dit woord niet vaak in mijn blogs) patiënten. Die worden dus niet ziek van een kruimel, maar wij wel. Afgelopen maanden heb ik meegemaakt dat ik twee keer vooraf gevraagd had wat de glutenvrije mogelijkheden waren. Het zou allemaal goed komen. En dat kwam het niet, er was niets mogelijk, niets geregeld en dat nota bene bij een gerenommeerd vis restaurant in de haven van Scheveningen. Op een mega hip en happening feest tijdens borreltijd…en dan helemaal niets kunnen nemen van de hapjes. Dat je glazig wordt aangekeken door het bedienend personeel, wat het even gaat navragen en daarna nooit meer terugkomt. Kan niet jongens. Een visrestaurant…Daar moeten wij Coeliaken zeker 99% van de kaart kunnen eten. Bij een evenement, mag je toch verwachten dat er verse vis geserveerd wordt in plaats van van alles uit een niet glutenvrije frituur, zeker als je vooraf gerustgesteld wordt.

Wet van de communicerende vaten

Deze week kwam ik tot een inzicht! Hoe meer zorg en aandacht de aanbieder steekt in onze dieetwensen en dit ook duidelijk communiceert hoe makkelijker ik het loslaat en ik denk velen met mij. Kan ik niets vinden, is er summiere of non-informatie, moet ik er naar op zoek door te bellen of te e-mailen, moet ik heel hard mijn best doen om zelf achter de waarheid te komen,  krijg ik het klamme zweet? Dan kost een bak kostbare energie. Kun je zeggen, dan laat je het toch? Ja, dat kan in veel gevallen, maar niet altijd. Als je ook een kind hebt dat naar feestjes gaat of een dagje uit, dan zeg ik niet: ‘We gaan niet mama is klaar met internet afstruinen, omdat ze de informatie niet kan vinden.’ Daar wordt niemand gelukkig van.

Bedrijfsadvies Omgaan met dieetwensen

Dus lieve ondernemers ga aan de slag. Doe je al lekker mee, kijk dan of dit ook op je website en andere sociale media is terug te vinden op plaatsen waar dat logisch is, zoals je menukaart of bij veelgestelde vragen.

Doe je al lekker mee en is je website op orde. Helemaal goed. Kom ik graag een keer kijken of het ook echt zo is!

Of je hebt het helemaal niet op orde, leest dit met het schaamrood op de kaken en wil er als een malle mee aan de slag, laat me dat dan ook weten. Ik bied een adviestraject voor ondernemers, nee kost echt niet de wereld, waar we kijken naar jouw kaart, waar de knelpunten zitten op die kaart en juist de mogelijkheden, net als in jouw keuken! Nog niet overtuigd? Kun je ook kiezen voor een korte bedrijfspresentatie. Hierin leg ik binnen een uur uit aan het personeel wat omgaan met een glutenvrije dieetwens van mensen met Coeliakie betekent voor jouw zaak. Hoe je de bewustwording vergroot binnen het team.

De eerste die ik volgende maand mag gaan informeren hierover is De Smulhoeve bij de Stadsboerderij in Leidschenveen, Den Haag. Deze dagbesteding van Ipse de Bruggen wordt gerund door mensen met een verstandelijke beperking. Een bepaalde groep van deze mensen hebben een sterk verhoogde kans op Coeliakie. Ik ben zo benieuwd en heb daar zoveel zin in. Zij stellen zich open om te bekijken waar de gevaren zitten en waar de mogelijkheden. En daar ben ik trots op.

Meer weten over omgaan met dieetwensen en Coeliakie in het bijzonder? Stuur me een mail en ik informeer je over de mogelijkheden. Kan niet bestaat niet! Alles is mogelijk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *