7 tips immuunsysteem versterken

7 tips om je immuunsysteem te versterken

Vorige week deelde ik een blog wat ik eerder ook al eens publiceerde over het immunologisch litteken dat onder andere coeliakie kan achterlaten als dit laat wordt ontdekt. In dit blog deel ik 7 tips om je immuunsysteem te versterken. Hoe je, met of zonder dat litteken kunt werken aan een goede gezondheid en een sterk immuunsysteem.

Tip 1 Eet gevarieerd

Als je gevarieerd eet, dus alle kleuren op je bord. Als je deze kleuren dagelijks afwisselt, kun je ervan uitgaan dat je gevarieerd eet. Dan krijg je alle benodigde voedingsgroepen binnen, alle vitamines en mineralen en voldoende vezels. Sluit je liever een voedselgroep uit, omdat je je daarbij beter voelt, onderzoek dan wat je mogelijk mist en zoek naar alternatieven. Vegetariërs hebben door het weglaten van vlees kans op vitamine B12 tekort en mensen die geen lactose eten krijgen mogelijk te weinig calcium binnen. Eet je glutenvrij, let dan op dat je voldoende voedzame vezels binnenkrijgt door het eten van volkoren rijst of volkoren glutenvrije pasta of brood. Wist je dat in groene bladgroenten ook veel vezels zitten?

Tip 2 Eet vers voedsel

Vers voedsel is niet bewerkt en heeft meer voedingswaarde dan ingevroren of ingeblikte waar. Het is dan wel belangrijk dat je de bewaaradviezen volgt. Deze staan vaak op de verpakking en kun je ook terugvinden op de website van het voedingscentrum. Hier vind je trouwens ook lekkere recepten en weekmenu’s. Heb je stiekem een beetje gehamsterd, let dan op de houdbaarheid. Maak desnoods grotere porties die je invriest of weggeeft aan ouderen, familie of zieke mensen in de buurt. Zo sla je direct twee vliegen in een klap.

Tip 3 Kies biologisch

Dit moet de portemonnee wel kunnen behappen natuurlijk. Biologisch eten bevat minder giftige stoffen dan niet biologische voeding. Deze stoffen hebben een ongunstige invloed op ons immuunsysteem en onze hormoonbalans. Deze twee systemen zijn nauw met elkaar verbonden wist je dat? Je hormonen raken uit balans bij de verkeerde voeding, wat op zijn beurt je immuunsysteem aantast, waardoor je weerstand verlaagt en je vatbaarder bent voor kwade indringers. Biologische voeding is goed te herkennen aan diverse keurmerken. Wil je nog meer lezen van de 7 tips om je immuunsysteem te versterken, lees verder…

Tip 4 Beweeg

De komende tijd heb je genoeg tijd om te bewegen. We mogen gelukkig nog steeds naar buiten. Doe ’s avonds een ommetje in plaats van dat je voor de tv hangt. Je knapt er na een dag binnen zitten echt van op en je kunt gelijk de volgende 2 punten in praktijk brengen buiten. Met wandelen en fietsen beweeg je veel lichaamsdelen tegelijk, wat goed is voor je conditie. Wil je weten hoeveel je minimaal zou moeten bewegen per week? Check dan deze site. Kijk als je buiten ben om je heen, registreer wat je ziet (de lente), voelt, ruikt (de lente) en hoort (de vogels). Gisteravond viel het mij op dat er veel meer vogels fluiten dan normaal, omdat het veel stiller is op straat. Voor de natuur is deze periode een verademing. Doe er ook jouw voordeel mee.

Tip 5 Ontspan

Lekker in combinatie met de vorige tip, maar ook met de volgende. Ontspannen is belangrijk voor je immuunsysteem. Als je namelijk altijd stress ervaart, dan gaan je hormonen uit de pas en bij tip 3 heb je kunnen lezen wat dat doet met jouw weerstand. Hoe jij ontspant is heel persoonlijk. Maar het is ook verraderlijk. Check maar eens of je echt ontspannen voor de tv zit. Hoe is je ademhaling? Zit hij hoog in je keel, of laag in je buik? Waar zijn jouw handen? Liggen ze ontspannen naast je of zijn je vuisten gebald? Allemaal tekenen dat je toch niet echt zit te ontspannen, al denk je van wel. Ontspannen kan op veel manieren, maar alles met schermpjes valt er denk ik wel buiten! Misschien eens tijd voor een oude of nieuwe hobby. Of doe een spelletje.

Tip 6 Mediteer

Mediteren is niets anders dan even helemaal input en outputloos zitten of liggen. Iedereen kan het ook al denk jij van niet. Alles wat er opkomt in je gedachten is goed, jij bent goed, want goed is goed genoeg. Je hoeft niet geen gedachten te hebben om even helemaal bij jezelf te zijn. Als je een geoefende mediteerder bent, ja dan ben je misschien wel eens gedachteloos. Maar met mediteren gaat het erom dat je die gedachten gewoon even in hun sop gaar laat koken! Wil je daar een beetje mee op weg worden geholpen doe dan een van mijn korte oefeningen op SoundCloud. Je weerstand vaart er wel bij.

Tip 7 Ondersteun je weerstand met etherische olie

Ja, daar kom ik weer met een praatje over olie. Er zijn allerlei mooie puur natuurlijke oplossingen te verzinnen om je weerstand een handje te helpen. Dit is voor iedereen persoonlijk. De een vindt het fijn om dagelijks wat olie in een diffuser de ruimte in te sturen, de ander neemt dagelijks supplementen op basis van etherische olie. Het is maar net wat bij jou past. Ik vertel je er graag meer over als je hierin interesse hebt. Dit kan door het boeken van een Lichtpuntje.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze 7 tips om je immuunsysteem te versterken, in deze abnormale tijd. Heb je vragen stel ze gerust. Heb je zelf een goede tip, deel deze dan! Wil je een coachingstraject bij mij en wil je niet wachten dat kan ook gewoon online. Ik heb tijdens mijn coachopleiding al mijn klanten namelijk online geholpen. Kijk maar bij de testimonials.

Geef een reactie