fbpx

7 lessen die ik leerde toen ik Coeliakie kreeg

Mijn diagnose Coeliakie kwam als een donderslag bij heldere hemel. En dat veranderde nogal wat in mijn dagelijkse eet- en leefpatroon en mijn sociale leven het glutenvrije dieet. Ik durfde niet meer uit eten, ging niet of nauwelijks naar feestjes, kinderfeestjes al helemaal niet. Brunches liet ik schieten, boodschappen doen duurde ineens 2x keer zo lang en ik moest naar verschillende winkels. En ik ging hamsteren. Alles wat ik wel mocht, kocht ik. Dat zit zo ingebakken in ons DNA. Wist je dat wij genetisch maar 0,2 % verschillen van de mens die we waren in de Oertijd? Ik leerde in korte tijd dus van alles en ik leerde alles zelf. Want een gespecialiseerde diëtist had ik niet en voor de verwerking neem je geen tijd omdat je in die overlevingsstand gaat. Bovendien wordt dit ook niet door de medische begeleiding van deze ziekte als noodzakelijk gezien. Nog niet!

In korte tijd leerde ik dealen met deze ziekte. En dat wat ik leerde dat deel ik hier met jou. Want jij hoeft het niet alleen te doen.

  1. Laat de boosheid en het verdriet toe. Daar heb je recht op en dat helpt jou om je aan te passen en te accepteren dat sommige dingen misschien niet meer worden zoals ze waren.
  2. Geef jezelf de tijd om te helen. Je lichaam moet wennen aan het glutenvrije dieet en waar je misschien nooit iets gemerkt hebt van je klachten, zul je zien dat je je wel beter gaat voelen en dat als je misschien een keer een fout maakt, je wel degelijk klachten krijgt. Soms duurt het maanden voor je verschil gaat merken en soms verergeren de klachten in het begin.
  3. Toch smokkelen of een foutje gemaakt? Wees niet te hard voor je zelf. Je weet nu waarom je het doet, dit levenslange dieet. En het overkomt iedereen in het begin, die glutenfoutjes.
  4. Praat erover, met je vrienden, je familie, op je werk. Het is net als met de BOB zijn. Zeg het hardop. Het helpt je met je eigen acceptatie en alleen op deze manier creëer je bewustwording bij anderen. Jij hebt deze ziekte gekregen en dat heeft niet alleen invloed op jou, maar ook op je omgeving. Onbekend maakt onbemind. Dus praat erover!
  5. Eet en leef gezond. Dat klinkt makkelijker dan het is. Rust is in het begin heel erg belangrijk voor je lijf om te helen. Maar ga ook bewegen om je darmen soepel te krijgen en te houden.
  6. Het is tijd om lief te zijn voor jezelf. Ga iets doen ter afleiding, was je altijd al een kookfanaat, ga weer lekker koken met deze uitdaging. Houd je van sporten, bewegen of dansen? Pak dit lekker weer op. Een andere hobby? Ga het lekker weer doen. Daar word je blijer van!
  7. Accepteer dat het leven anders wordt met dit dieet. Anders, maar niet slechter, beter juist! Er kan namelijk nog heel veel wel. Ik maakte van mijn glutenintolerantie mijn kracht en help nu anderen. En ik gun jou hetzelfde.

Vind je het lastig voor jezelf op te komen, of laat je je leiden door wat anderen vinden? Weet je niet goed hoe je gezond glutenvrij kunt eten? Vind je het lastig om het alleen te doen? Ben je jezelf een beetje kwijt en weet je even niet hoe je verder moet? Als coach kan ik jou helpen.

Eerder deze week werd ik ook door glutenvrijemarkt.com geïnterviewd over deze ziekte, hoe het mijn leven veranderde en wat ik ervan leerde. Het interview en de lifehacks lees je hier. Wil je meer informatie over de coachingstrajecten, ga dan naar mijn website. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *