Coeliakie en het onzichtbare gevaar van kruisbesmetting

Ik schreef al eens een blog over “kan sporen van gluten bevatten” en glutenstapeling en dat deel ik vandaag graag nog eens met je. Ik merk dat het voor veel mensen toch nog niet altijd gesneden koek is. Het is nauw verbonden met kruisbesmetting, het grootste verborgen gevaar voor mensen met Coeliakie. Om het makkelijker te maken voor je, als je net de diagnose hebt en je je huishouden glutenvrij wilt maken, of iemand wil voor je koken en niet zo goed weet wat er wel en niet kan, maakte ik een nieuwe checklist over kruisbesmetting. Je vindt hem op mijn website of via mijn Facebook pagina. Je kunt hem helemaal gratis downloaden. Ik hoef er zelfs je e-mail adres niet voor terug.

Kan sporen van gluten bevatten

Mag dit nu wel of niet? Het antwoord hierop is niet simpel. Wat de een wel verdraagt kan de ander niet verdragen. Zo zijn er Coeliaken die absoluut geen maltodextrine willen en ook producten laten liggen met glucosestroop. Een ander heikel punt zijn de producten die sporen van gluten kunnen bevatten. Helaas kan ik je geen lijstje geven van producten met deze vermelding die veilig of onveilig zijn. Was dat maar zo. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken. Nou okay, ik neem het even op voor Tony’s Chocolonely*. De caramel zeezout variant, die kan bij mij geen kwaad. Nooit…Nou ja behalve voor de lijn. Het enige dat je kunt doen, is af en toe dit soort producten proberen en kijken wat de uitwerking is. Krijg je geen last, dan is het niet gezegd dat je geen gluten hebt binnengekregen! Laat ik dat voorop stellen. De een is gevoeliger dan de ander. Daar wil ik dus even mijn handen niet aan branden.

Als je eenmaal hebt uitgevogeld wat je wel en niet mag eten begint de uitdaging om variatie aan te brengen in je glutenvrije dieet. Het is in eerste instantie natuurlijk zaak, dat als je pas de diagnose hebt gekregen je als de wiedeweerga zorgt dat je anti TtG waarde daalt naar onder de 10, liefst 7. Maar als je dat onder de knie hebt, wil je ook wel eens wat anders. Gelukkig komt er voor ons steeds meer op de markt en worden producenten zich hier in het rijke Westen bewust dat je tarwe als bind- of vulmiddel net zo goed kunt vervangen door rijst- of maismeel. De vraag is dan: Ga ik me wel of niet wagen aan dat ene product dat ‘sporen van gluten’ kan bevatten?

Glutenstapeling

Waar je met dit soort producten wel mee moet oppassen en waar je eigenlijk altijd rekening mee moet houden, is glutenstapeling. Stapeling van gluten gebeurt door het in kleine hoeveelheden binnenkrijgen van gluten binnen korte tijd, terwijl je niet direct reageert op de hoeveelheden an sich. Op dag 1 neem je bijvoorbeeld een stukje chocolade met de vermelding ‘kan sporen bevatten’. De dag erna krijg je per ongeluk een kruimel brood binnen, op dag 3 lik je gedachteloos aan de jamlepel die niet uit jouw glutenvrije jampot komt. Niets aan de hand. Normaal kun je dit misschien prima aan. Maar op dag 4, na weer een stukje chocolade ben je ‘ineens’ niet lekker. Opgeblazen, moe, winden, dorst, hoofdpijn en buikpijn, concentratieverlies. Het lijkt eigenlijk op een glutenfout. De symptomen zijn hetzelfde, zonder dat je echt een verkeerd product hebt gegeten. Het enige dat erop zit is ‘uitzieken’. En ook dat is weer voor iedereen verschillend. Het hoeft dus niet persé gelegen te hebben aan dat product met ‘sporen van’. Maar dat zul je dan zelf moeten uitvinden. Als je daar dan nog zin in hebt. Als ik dit wel eens heb, ik heb het sporadisch, ben ik meestal toch wel klaar met zo’n product.

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste checklists, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Ik ga de komende weken werken aan checklists voor bijvoorbeeld buffetten en barbecues. Stay tuned, zou ik zeggen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *