fbpx

Kinderen met Coeliakie: Back to school

Door Zij van Glutenvrij

Het zuiden mag er alweer een paar dagen aan geloven, wij gaan maandag weer van start en de week erna gaat het noorden weer naar school. Waar je in de vakantie alle tijd had om te bedenken wat er wanneer en door wie gegeten moest worden, zitten we straks weer lekker in een stramien. Ik hou van de losheid van de vakantie, maar ik zweer bij rust, reinheid en regelmaat. Mijn kind doet het daar goed op. Wat geef je mee? Gaat je kind naar een nieuwe klas, juf of meester of een nieuwe school? Hoe bereid je je dan voor? Hoe bewerk je ouders als het gaat om traktaties?

Begin bij het begin

Gaat je kind naar een nieuwe klas of school zorg dan dat je kind, als het daar groot genoeg voor is als een van de eersten zijn spreekbeurt mag doen. Bij ons op school doen kinderen vanaf groep 3 al een spreekbeurt, maar dat verschilt per schoolvorm. De grootste tip hierbij is, kijk met de klas naar de Klokhuis uitzending over coeliakie. Heel simpel uitgelegd voor kinderen en juf of meester. Omdat je kind zelf over zijn ziekte en dieet vertelt, blijft het hangen en is de kans groot dat ze er thuis over vertellen. Dat spreekt ook direct de ouders meer aan, dan als de ene ouder de andere ouder gaat vertellen dat iets niet mag voor zijn of haar kind. Bij mijn dochter werkte dit heel erg goed. Moet ik wel zeggen dat wij op een Montessori zitten, waarbij gezond eten en traktaties gepromoot worden en waarbij cake, koek en snoep zelden worden uitgedeeld. Maar dan nog, sinds zij haar spreekbeurt heeft gehouden, heeft elk kind hiermee rekening gehouden, en daarmee dus de ouders ook. Mijn kind heeft voor de zekerheid een klein trommeltje in de klas met glutenvrije crackers voor nood en wat glutenvrije traktaties. Vorig jaar heeft ze het niet nodig gehad.

Is je kind te jong voor een spreekbeurt, bespreek dan het dieet in ieder geval met de juf of meester en kijk of je via de contactouder, als die er is of via de appgroep, als die er is kort en bondig je verhaal kunt doen. Bij mij heeft een korte uitleg in de appgroep, de spreekbeurt versterkt. Gaat je kind nog naar de opvang, dan heb je een uitdaging. Er wordt natuurlijk aan lange tafel geluncht en iedereen zit te krummelen met zijn brood. Maar maak het bespreekbaar. Gedeelde smart is halve smart. Gaat je kind naar de naschoolse opvang en wordt daar gegeten, zorg dan dat er iets is wat jouw kind altijd kan eten, of vraag of zij hiermee rekening houden. Mais- en rijstwafels mag iedereen! Is je kind de basisschool tijd voorbij en is het tijd voor de middelbare, ja dan mag je ervan uitgaan dat je kind groot, oud en wijs genoeg is om zelf naar eigen inzicht te handelen. Afgezien van het tienerbrein dat rare sprongen kan maken natuurlijk! No offence lieve ouders van tieners.

Stevig ontbijten is de helft van het werk

Mijn voorkeur gaat uit naar havermout, wel glutenvrij natuurlijk, met lactosevrije melk. Mijn dochter is er net als ik en mijn man gelukkig dol op, maar veel mensen gruwen van pap. En dat is jammer. Het bevat veel vezels en je hebt lang een “vol” gevoel. Is dat geen optie, kijk eens of je spruit wel rijstepap lust. Dit kun je makkelijk in grote hoeveelheden voorbereiden. Ik schreef er al eens een blog over, comfortfood. Vult ook heerlijk, maar dames let op, het gaat wel op je heupen zitten. Yoghurt met cornflakes, glutenvrij natuurlijk of een zelfgemaakte granola en vers fruit is ook lekker, maar vind ik voor de winter te koud. Ik krijg het dan niet meer warm. Aankomende winter ga ik me verdiepen in het eten van bijvoorbeeld soep als ontbijt. Dat wordt een uitdaging want ik ben in de avond al geen soepmens, maar het ruikt heerlijk en is lekker warm.

Pauzehap

De tijd van Sultana’s of koek als pauzehapje zijn voorbij. Wat je wel kunt meegeven is rijst- of maiswafels of natuurlijk lekker fruit. Snoep mag bij ons sowieso niet, dus dat scheelt. Ze zien het dus ook niet bij andere kinderen. Ik kies voor fruit dat stevig blijft, zoals appels, maar ook druiven of rozijnen zijn heerlijk. Als je kind ervan houdt kun je ook nootjes meegeven. Het liefst geef ik een banaan, dat zorgt voor een energieboost. Maar mijn kind is geen fan van bananen. Op woensdag ontkomt ze er niet aan, omdat de tijd anders te lang is tot de lunch thuis en ze anders enorm “hangry” wordt.

Lunch

De lunch vind ik zelf de grootste uitdaging. Ik geef geen brood mee, omdat mijn kind er geen fan van is, van glutenvrij brood. Het valt sneller uit elkaar en wordt eerder droog. Uitzonderingen van super bakkers daargelaten. Heb jij het ultieme brood voor het lunchpakket. Go for it! Zelf wissel ik twee dingen af. Pastasalade en koude pannenkoekjes. De pannenkoekjes bak ik met spek en kaas en de pastasalade vul ik met rauwkost, kaas en ham. Wat je spruit maar lekker vindt. De beste glutenvrije pasta voor het maken van salade die de volgende dag niet hard wordt zijn de elleboogjes van Consenza. Ik maak meestal een hoeveelheid voor twee dagen, dat scheelt een hoop voorbereiding. De salade blijft vers in een salade maaltijdbox, het liefst een met een coolpack in een koeltasje. Te koop bij Hema. AH heeft er een in de spaaractie maar die is zonder coolpack en tasje. De pannenkoekjes rol ik in folie in zijn geheel op als ze nog warm zijn, dan breken ze minder snel. Ik gebruik de mix van Koopmans en die van AH. Soms maak ik een doosje met bijvoorbeeld wat leftovers van het avondeten, die ook koud lekker zijn, zoals bijvoorbeeld worstjes. Hier doe ik dan apart verpakte crackers bij en veel rauwkost. Omdat ik absoluut niet wil dat mijn kind honger heeft op een schooldag, heeft ze altijd een Bifi worstje in haar tas. Niet heel gezond, maar wel zout en daar heeft zij behoefte aan, als ze trek krijgt. Soms eet ze het op, en soms ook niet. Ik laat dat aan haar. Zij voelt het zelf het beste.

Vertrouw je kind

Vertrouw je kind dat het eet wat het nodig heeft. Vraag na school of het eten lekker en genoeg was. Of er iets anders kan of beter moet. Je kind, hoe jong ook, daar ben ik van overtuigd, zal eerlijk antwoorden. Kijk of je samen dingen kunt aanpassen. Als je het samen doet is de draagkracht bij je kind ook sterker. Dit geldt zeker voor kinderen tot een jaar of 11, 12. Daarna zullen ze zich ook gaan meten aan andere kinderen, dat wordt belangrijk op de middelbare school en je zult dat ook een beetje moeten gaan leren loslaten. Dat zal niet altijd even makkelijk zijn. Je kunt je kind wel vertrouwen, maar kun je anderen ook vertrouwen? Dat is een ding, maar zolang je je eigen kind vertrouwt, zal het jou vertrouwen, jij hebt het tenslotte tot dan toe goed verzorgd en gevoerd. Vind je dat vertrouwen en dat loslaten lastig, dan help ik je er graag mee. Met een online coachprogramma leer ik je omgaan met deze kwesties. Wil je meer informatie, stuur me dan gerust een e-mail.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *